Ruim een op de drie Nederlanders windt zich op over laksheid bedrijfsleven rondom energiebesparing

Persbericht augustus 2023

Eigen imago is voornaamste reden dat bedrijven verduurzamen

Zoetermeer – 38 procent van de Nederlanders in loondienst windt zich op over hoe weinig het Nederlandse bedrijfsleven aan energiebesparing doet. Dit blijkt uit onderzoek van het initiatief ‘metLED kan het’. Dat daar nog stappen in gezet moeten worden, is duidelijk. Zo geeft dertien procent aan dat de verlichting bij hen op de werkvloer dag en nacht aan staat.

Dat duurzaamheid in het bedrijfsleven voor de gemiddelde Nederlander steeds belangrijker wordt, blijkt uit het feit dat 37 procent een voorkeur heeft voor een werkgever die actief bezig is met duurzaamheid. Maar dat is helaas nog lang niet altijd het geval: momenteel geeft slechts 38 procent van de medewerkers aan dat het bedrijf waarvoor hij of zij werkt actief bezig is met energiebesparing op de werkvloer. Dat het bedrijven geld kost om hiermee aan de slag te gaan, maakt volgens de Nederlandse werkenden niet uit. Zo interesseert het 38 procent van de medewerkers namelijk niet hoe lang het bedrijf waar hij voor werkt erover doet om investeringen in energiebesparingen terug te verdienen.

Duurzaamheid voor imago

Maar zijn bedrijven volgens werkend Nederland wel om de juiste reden met energiebesparing bezig? Meer dan de helft (53%) denkt dat het imago van een bedrijf de voornaamste reden is om bezig te zijn met het verduurzamen. En met effect: 67 procent van de Nederlanders in loondienst is ervan overtuigd dat verduurzamen goed is voor het imago van het bedrijf waar hij voor werkt.

Anne-Jaap Deinum, directeur bij Fedet, initiator van 'met LED kan het': “In het ideale geval willen alle bedrijven verduurzamen om hun uitstoot te verminderen en goed voor de planeet te zorgen. Maar het kan ook zo zijn dat het vooral gedaan wordt om een groener imago te creëren en zo werknemers aan te trekken. Maar wat de motivatie ook is, het is duidelijk dat er in Nederland stappen gezet moeten worden als het om duurzaamheid gaat. Wat daarbij kan gaan helpen, is de energiebesparingsplicht, die 1 juli is ingegaan. Deze verplichting houdt in dat bedrijven met een verbruik van meer dan 50.000kwh of 25.000 m3 gas per jaar verplicht zijn om alle energiebesparende maatregelen te nemen die ze binnen vijf jaar kunnen terugverdienen. Een simpele energiebesparende maatregel is het investeren in duurzame verlichting, zoals LED-verlichting. Deze investering verdient zich in één tot twee jaar terug. Denk verder aan kleine veranderingen als het uitschakelen van verlichting wanneer niemand op kantoor is of het uitschakelen van apparaten wanneer deze niet gebruikt worden. Laten we hopen dat de energiebesparingsplicht hét duwtje in de rug is dat bedrijven nodig hebben om bewuster bezig te zijn met verduurzamen.”

Over het onderzoek

Dit onderzoek is uitgevoerd in opdracht van het initiatief ‘met LED kan het’ door PanelWizard onder 1.003 werkende Nederlanders (18+) in loondienst.

Infographic januari 'met LED kan het’ start campagne #hierbrandtnoglicht
Infographic december 'Zo denkt werkend Nederland over onnodige verlichting'
DownloadDownload
Infographic oktober 'Nederlanders meest bekend met energiebesparende en sfeerverhogende kenmerken LED-verlichting'