Door op "Accepteren" te klikken, gaat u akkoord met het opslaan van cookies op uw apparaat om sitenavigatie te verbeteren, sitegebruik te analyseren en te helpen bij onze marketinginspanningen.
Terug naar overzicht

Makro Nieuwegein volledig uitgerust met innovatieve LED verlichting

Een nieuwe koers, een verfrissend verlichtingsconcept

Een nieuwe presentatie van de producten, een netwerkplein met verse koffie en belegde broodjes en een hoge mate van toegankelijkheid voor ‘de gewone consument’. Makro heeft haar de transitie ingezet van een traditionele groothandel naar een nieuwe winkelformule. Een formule waarin producten anders gepresenteerd worden en waar sfeer en beleving een belangrijke rol spelen.

Snelle terugverdientijd

De Makro vestiging in Nieuwegein is de eerste vestiging die volledig werd uitgerust met professionele LED armaturen. Lex Visser, legt namens de betrokken LED leverancier uit: “Een ontzettende eer voor ons om deze primeur te verzorgen”. Maurice Loozen, Facility Manager binnen Makro haakt hierop in: “De keuze voor LED verlichting was eigenlijk snel gemaakt. De berekeningen die wij vooraf met elkaar hebben gemaakt lieten zien dat de investering in dit complete lichtconcept, dankzij de besparingen op energie- en onderhoudskosten, binnen twee tot drie jaar is terugverdiend.”

De essentiële rol van verlichting in een winkelformule

Makro is een nieuwe koers ingeslagen en wil meer overzichtelijkere vestigingen creëren, waarbij de focus ligt op food en food-gerelateerde producten. “Bij een nieuwe winkelformule hoort ook een nieuwe presentatie van de producten”, aldus Loozen. “Dat heeft gevolgen voor de traditionele manier van het verlichten van onze vestigingen. We maken in ons nieuwe concept nadrukkelijk een onderscheid tussen productgroepen. Om een voorbeeld te geven, is bij food artikelen een compleet ander verlichtingsconcept gewenst dan bij non-food artikelen“.

Visser vult aan: “Het juiste lichtconcept speelt een uitermate belangrijke rol in de presentatie van producten en daarmee het stimuleren van de verkoop. Op de damesconfectie afdeling is een warme lichtkleur geïnstalleerd, terwijl wij op de cosmetica afdeling een koudere lichtkleur hebben geadviseerd. Dit is gedaan om de emoties, het gevoel en daarmee het koopgedrag van de consument te beïnvloeden. Of het nou gaat om brood, groenten, vlees of vis. Iedere afdeling en ieder type product heeft zijn eigen kenmerken en verdient daarmee een specifieke LED en lichtkleur. Wij hebben Makro hierin, met onze jarenlange ervaring op het gebied van retail verlichting, optimaal kunnen adviseren”.

Meedenkende partner

Loozen is ontzettend te spreken over de rol die de LED leverancier heeft gespeeld in de transitie van de Makro vestiging in Nieuwegein. “Wij zijn waren zoekende naar de positionering om het winkelen in onze vestiging tot een beleving te maken. Ik geloof dat we de perfecte partner hebben gevonden voor deze transitie. De ideeën en concepten, die wij als retailer in ons hoofd hadden, zijn geïmplementeerd en gerealiseerd.”

Hij vervolgt: “Ook in het traject nadat de verlichting al is geïnstalleerd blijft men nauw betrokken bij het project om kleine wijzigingen op het verlichtingsconcept door te voeren. Dat maakt het voor mij tot een partner die innovatief is, focus op de klant heeft en zich probleemoplossend profileert”.

Dit project is uitgevoerd door
Meerdere verlichtingsconcepten bundelen in één winkelformule?
Met LED kan het.
Ik wil ook over op LED!