Met LED kan het start campagne #hierbrandtnoglicht om aandacht te vragen voor onnodige verlichting

Persbericht januari 2024

Amsterdam – Het initiatief met LED kan het start een campagne om meer aandacht te vragen voor gebouwen waar ’s nachts onnodig licht brandt met de hashtag hier brandt nog licht. Bij deze campagne worden Nederlanders opgeroepen om ’s avonds foto’s te maken van onnodig verlichte gebouwen en deze met #hierbrandtnoglicht op Instagram te delen. Het onderwerp onnodig aanlaten van verlichting speelt al bij het Nederlandse publiek: uit eerder onderzoekvan ‘met LED kan het’ blijkt namelijk dat ruim vier op de vijf Nederlanders (85%) vinden dat hier meer bewustzijn voor moet komen.

Elektriciteitsverbruik door verlichting

Momenteel gaat dertien procent van het wereldwijde elektriciteitsverbruik op aan verlichting.Dit percentage is zo hoog omdat er door een deel van de bevolking nog gebruikgemaakt wordt van oude verlichting, zoals gloei- en halogeenlampen, die veel elektriciteit verbruiken. Maar ook het sluipverbruik door het onnodig laten branden van verlichting is enorm.

Fotowedstrijd

Met het delen van een foto op Instagram met de hashtag #hierbrandtnoglicht, kan men ook nog in de prijzen vallen. Iedere week wordt de beste foto uitgekozen door een vakjury. Iedere weekwinnaar wint een cursus van één van de fotografen uit de vakjury en de foto’s van alle weekwinnaars worden aan het eind van de wedstrijd tentoongesteld in een pop-up expositie. Uit al deze foto’s wordt een uiteindelijke winnaar gekozen, die naast een cursus ook een professionele camera van Canon wint.

Sander Ruijg, fotograaf en eigenaar van fotoschool Keistad, is de voorzitter van de vakjury. Om de (hobby-)fotografen een handje op weg te helpen, neemt hij tutorials op over fotograferen in het donker. Deze zijn te vinden op de Instagram van ‘met LED kan het’. Hij vertelt: “Het is erg belangrijk dat er aandacht komt voor onnodige verlichting. Vanuit de fotografie gezien, heeft verlichting in de avonduren natuurlijk ook iets moois. Denk aan een verlicht gebouw in een verder donkere omgeving, die als het regent ook nog een mooie weerspiegeling in een regenplas heeft. Toch weten we allemaal dat het milieu belangrijker is dan een mooi plaatje. Daarom roepen we Nederlanders op om deze mooie beelden vast te leggen en tegelijkertijd aandacht te vragen voor dit onnodige verbruik.”

Cor van den Bosch, voorzitter Nederlandse Licht Associatie, een van de initiatiefnemers van ‘met LED kan het’: “Met het initiatief ‘met LED kan het’ vragen we aandacht voor de overstap van conventionele verlichting naar LED-verlichting. Dit kan namelijk een energiebesparing van vijftig tot tachtig procent opleveren. Het besparen van energie zal ervoor zorgen dat er minder energie in Nederland opgewekt of zelfs ingekocht hoeft te worden. In 2024 vinden we het belangrijk om aandacht te vragen voor sluipverbruik, want er brandt in de donkere uren nog te veel onnodige verlichting.”

Over met LED kan het

Met LED kan het is een initiatief van de NLA, Fedet, Stichting Lightrec/Wecycle en LED-fabrikanten om het voortouw te nemen om bedrijven, (lokale-) overheden en andere organisaties te helpen met de overstap naar LED-verlichting. Dit is een belangrijk onderdeel in verduurzaming en kostenreductie dat nog te vaak wordt overgeslagen, terwijl het besparingspotentieel enorm is. Op metledkanhet.nl vind je informatie, tips en voorbeelden om de juiste stappen te zetten naar substantiële energie- en kostenbesparing. Met LED kan het.

Infographic januari 'met LED kan het’ start campagne #hierbrandtnoglicht
Infographic december 'Zo denkt werkend Nederland over onnodige verlichting'
DownloadDownload
Infographic oktober 'Nederlanders meest bekend met energiebesparende en sfeerverhogende kenmerken LED-verlichting'